Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad otworzyła oferty w przetargu na realizację w systemie “projektuj i buduj” obejścia Jasła w ciągu drogi krajowej nr 73. W budżecie zamawiającego mieszczą się tylko oferty złożone przez Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor oraz Mirbud. Cena nie jest jednak jedynym kryterium oceny ofert.
We wrześniu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na zaprojektowanie i wybudowanie obwodnicy liczącego blisko 33 tys. mieszkańców Jasła w przebiegu drogi krajowej nr 73. Przypomnijmy, że w ramach zadania przewidziano budowę blisko 7-kilometrowego odcinka w nowym śladzie, przebudowę istniejącego 3-kilometrowego fragmentu oraz budowę łącznika do Jasła. To trzeci projekt w ramach rządowego Programu Budowy 100 Obwodnic w województwie podkarpackim, który został skierowany do realizacji. Łącznie na Podkarpaciu w ramach rzeczonego programu powstać ma aż osiem obwodnic.
Początek obwodnicy zaplanowano na istniejącej DK nr 73 na skrzyżowaniu ulic Krajowickiej i Krakowskiej. Następnie zaplanowano przebieg w nowym śladzie od łącznika z ulicą Podzamcze na południe oraz przecięcie rzeki Wisłoki. Dalej trasa przebiegać ma na zachód od Jasła oraz rzek Wisłoka i Ropa. Koniec obejścia zaplanowano na skrzyżowaniu DK z nr 28 za Jasłem w kierunku Nowego Sącza, na wysokości zakola rzeki Ropy. Całe zadanie powinno zostać zrealizowane w ciągu 56 miesięcy, począwszy od dnia zawarcia umowy, przy czym w fazie robót budowlanych nie zostaną uwzględnione sezony zimowe.
Plan orientacyjny przebiegu obwodnicy Jasła w ciągu DK nr 73
W dniu 12 grudnia GDDKiA poinformowała o otwarciu ofert w przetargu. Na wstępie należy wskazać, iż budżet zamawiającego został określony na kwotę nieco ponad 352 mln zł. Mieszczą się w nim tylko dwie spośród aż dziesięciu złożonych ofert. Mowa o ofertach Przedsiębiorstwa Usług Technicznych Intercor (324 mln zł) oraz Mirbudu (niespełna 342 mln zł). Realizację zadania na kwotę poniżej 400 mln zł wycenili ponadto PORR (ponad 371 mln zł), konsorcjum Przedsiębiorstwa Drogowo-Mostowego z Dębicy i Mostów Łódź (ponad 385 mln zł), konsorcjum NDI i Przedsiębiorstwa Robót Drogowo-Mostowych w Jaśle (niemal 389 mln zł) oraz Budimex (blisko 394 mln zł).
Znacznie droższe są oferty Aldesy (niespełna 424 mln zł), Strabagu (niemal 425 mln zł), Polaqua (464 mln zł) oraz Duna Polska (blisko 483 mln zł). Jak wskazuje GDDKiA, obecnie trwa procedura sprawdzania i oceny złożonych ofert. Przypomnijmy, że głównym kryterium oceny jest rzecz jasna cena. Podobnie jak w przypadku większości podobnych przetargów, z tego tytułu przewidziano możliwość przyznania maksymalnie 60% punktów. Zamawiający przewidział także możliwość punktów za przedłużenie okresu gwarancji jakości: na ekrany akustyczne wraz z ich posadowieniem, instalacje zasilające i konstrukcje wsporcze (20% punktów) oraz obiekty mostowe wraz z ich wyposażeniem (20% punktów).
DK nr 73 liczy 198 kilometrów długości. Łączy drogę ekspresową S7 w rejonie miejscowości Wiśniówka koło Kielc z drogą krajową nr 28 w Jaśle, przebiegając w osi północ-południe przez województwa świętokrzyskie, małopolskie i podkarpackie. W najbliższych latach DK nr 73 zmieni swoje oblicze w wielu miejscach. Trwa już
budowa obwodnicy Morawicy i Woli Morawickiej na południe od Kielc. W lipcu
otwarto oferty w przetargu na realizację obwodnicy Pilzna. Z kolei w listopadzie ogłoszony został
przetarg na zaprojektowanie i wybudowanie obejścia Brzostka i Kołaczyc. GDDKiA docelowo planuje również budowę wschodniej obwodnicy Tarnowa.